شست و شوی لباس ورزشی

دما شستشو

شیوۀ شست و شوی لباس ورزشی، انتخاب و نگهداری آن مهمترین آیتم ها برای ورزشکاران است. معمولاً لباس های ورزشی از قیمت بالایی برخوردارند به همین دلیل باید در نگهداری و شست و شوی آن دقت داشته باشید.

لباس های ورزشی شامل کاپشن، شلوار، گرمکن، پیراهن، شورت، جوراب ورزشی و … که هر کدام جنس و کیفیت متفاوتی داشته و شست و شوی مخصوص به خود را دارد.

لباس های ورزشی دارای بافت و الیاف خاصی است که باعث می شود عرق به بیرون از بدن هدایت شود و باعث کنترل دمای بدن است. با این حال این امر باعث نمی شود که این لباس کثیف نشده و نیاز به شستن نداشته باشد.

اصولی که باید به هنگام شست و شوی لباس ها رعایت کنید شامل موارد زیر است. زیرا بافت آن ها حساس است و شست و شوی آن از دو جنبه مورد اهمیت است:

  • سلامت پوست و بهداشت فردی
  • عدم شست و شوی به موقع به موقع و شیوۀ درست شست و شو نیز باعث می شود که از عمر آن لباس کاهش یابد.

در این مقاله سعی کردیم تا اطاعات و نکات مهم پیرامون شست و شوی لباس ورزشی خدمت شما همراهان گرامی قرار دهیم.

لباس ورزشی را هر چند وقت یکبار باید بشوییم؟

در صورتی که هر روز ورزش سنگین می کنید پس از هر تمرین باید آن را بشویید. معمولاً زمانی که ورزش می کنید، عرق کرده و غدد عرقی تان پروتئین و لیپید آزاد می شود و باکتری هایی که روی پوست شما است از این لیپیدها تغذیه می کنند و بر روی پروتئین ها عملیاتی انجام می شود که باعث تولید بو می شود.

از آنجایی که پس از ورزش حرفه ای شلوارک و شلوار خود را نشویید سطح PH پوستتان را بر هم می زنید. این امر می تواند باعث عفونت های مخمری، عفونت های باکتریایی و دیگر پیچیدگی هایی که خوشایند نیستند مبتلا کند. اکسسوری های ورزشی نیز نحوۀ شست و شوی مخصوص به خود را دارند مانند کلاه البته خیلی از آن ها قابل شست و شو نبوده و نیست.

لباس ورزشی را چگونه و با چه شوینده هایی بشوییم؟

اینکه پس از هر تمرین شما لیاس ورزشیتان را بشویید باعث می شود که بافت لباستان پوسیده شود و مجبور شوید زود به زود لباس جدیدی را جایگزین لباس قبلی خود کنید. به همین دلیل باید در نظر داشته باشید که هر چند وقت یکبار می خواهید لباس خود را تعویض کنید. باید در نظر داشته باشید که مایع ها و پودر های لباس شویی قدیمی موجب آسیب به بافت لباس های شما می شود. معمولاً لباس های ورزشی از ترکیبات مصنوعی بوده که این ترکیبات مصنوعی پلاستیکی است. معمولاً پودر های لباس شویی برای شستشوی الیاف طبیعی مانند پنبه تولید شده اند.

پنبه معمولاً به راحتی شسته می شود زیرا که منافذ بسیاری دارد. از آنجایی که الیفا لباس ورزشی جدید تر بوده نیاز به شوینده های جدید دارد تا لکه، عرق، چربی بدن و بو را از روی پارچه از بین می برد.

جنس لباس های باشگاهی دارای مواد پلی استر مستعد بوی بد هستند نیاز به یک شویندۀ قوی است.  بر روی لباس های ورزشی جنس آن و دستور العمل خاصی برای شست و شو دارد که می توانید دستور العملش را بر روی آن نوشته شده است.

نکات مهم در نحوه شست و شوی لباس های ورزشی:

  • پیش از هر کاری لباس ورزشی را برعکس کنید و سپس اقدام به شستشو کنید.
  • لباس‌ های ورزشی را حتماً با دست بشویید؛ زیرا که ماشین لباسشویی باعث از بین رفتن الیاف لباس می شود.
  • لباس ورزشی سفید را حتماً جداگانه بشویید.
  • لباس ‌های رنگی ورزشی را باهم بشویید و لباس ‌های مشکی را با یکدیگر بشویید.
  • لباس‎های خاکستری و آبی را می توانید با هم بشویید.
  • لباس ‌ها را حتماً با آب سرد بشویید و از آب گرم استفاده نکنید چرا که ممکن است به اسپانسر، شماره و سایر علائم روی لباس که بصورت پرس گرم حک شده‌اند آسیب بزند.
  • از نرم کننده برای لباس های ورزشی استفاده نکنید؛ زیرا که نرم کننده باعث می ‌شود که لباس ‌های ورزشی کاملاً تمیز نشود. اگر هم می‌خواهید از نرم کننده استفاده کنید باید توجه کنید که میزان استفاده از آن بسیار کمتر از حالت عادی برای لباس‌های عادی باشد.
  • می توانید از مایع لباسشویی و یا مایع دستشویی برای شست و شوی لباس ورزش هایتان استفاده کنید.
  • هیچ گاه برای آبکشی لباس ورزشی را مچاله نکنید زیرا ممکن است که اسپانسر و چاپ روی آن آسیب ببیند.

لباس ورزش را چگونه خشک کنیم؟

از آنجایی که لباس های باشگاه بسیار حساس هستند و می توانند به راحتی کش بیایند باید توجه داشته باشید که آن را در خشک کن مشین لباسشویی نیندازید.

جوراب و یا شلوار  و شورت ورزشی و … ممکن است که باعث ایجاد حساسیت شود . به همین دلیل بهتر است که لباس های ورزشی که جنس اسپندکس دارند احتمالا زودتر از بین می روند. اگر اسپندکس را داخل خشک کن بیاندازید، به خاطر حرارت بالا، کشسانی اش را زودتر از دست می دهد.

به جای خشک کن، لباس های باشگاهتان را روی بند رخت پهن کنید تا خشک شود. اگرچه در وهلۀ اول لباس ها باید صد در صد به صورت طبیعی خشک شوند، اما استفاده از حرارت کم برای خشک کردن لباس آن را خراب نمی کند.

اینکه از حرارت کم استفاده کنیم تا از خراب شدن جنس لباس جلوگیری کنیم بسیار مهم است. زیرا با کنترل حرارت می توانید مطمئن شوید که عمر لباستان کوتاه نمی شود.

نکات مهم برای افزایش عمر لباس ورزشی

  • لباس های ورزشی درجه یک، معمولاً دارای فناوری خشک و خنک نگه داشتن خود را دارند که به معنی این است که لباس به سرعت رطوبت را از خود دفع می کند. یعنی پس از اتمام خشک کن خودکار ماشین لباس شویی از چلاندن لباس هایی که در ماشین لباسشویی بودند خودداری کنید و برای خشک شدن آن ها از نور مستقیم آفتاب استفاده نکنید. لباس را در هوای آزاد به دور از نور مستقیم پهن کنید تا خشک شود.
  • مواد شوینده زیادی به هنگام شست لباس ورزشی استفاده نکنید. میزان شوینده هایی که برای لباس ورزشی به کار برده می شوند باید کمتر از لباس های معمولی یا روزانه باشد.
  • از مواد شوینده مخصوص لباس‌ های ورزشی استفاده کنید.
  • در صورتی که لباس ورزشی بوی بدی می‌ دهد، آن را نیم ساعت در محلول آب و سرکه قرار دهید. نسبت سرکه به آب باید یک به چهار باشد. بعد از این کار لباس را بشویید.
  • اگر لباس ورزشی شما دکمه دار است حتماً دکمه های آن را باز کنید وسپس درون ماشین لباس شویی بیندازید با این کار مانع از شکستن آن در هنگام دور سریع ماشین می شوید.
  • لباس ورزشی را در جای خیلی گرم یا خیلی سرد نگهداری نکنید زیرا هر دو محیط باعث صدمه زدن به شماره و تگ های پرسی لباس می شوند.
  • کفش ‌های ورزشی را در ماشین لباس‌شویی نشویید. این کار باعث از بین رفتن لژ کفش شده و قدرت حفاظت کفش را کاهش می ‌دهد.

رعایت بهداشت پس از اتمام تمرین ورزشی

یک از نکات مهم در مراقبت از لباس ‌های ورزشی این است که به محض کثیف شدن باید شسته شوند. به محض این که ورزش و پیاده‌روی شما تمام شد لباس‌ های ورزشی خود را که خیس عرق شده است درآورید و از رخت‌آویز آویزان کنید تا خشک شوند.

هرگز اجازه ندهید این لباس‌ها در عرق غوطه ور شوند و بو بگیرند و به سرعت آن ‌ها را در معرض هوا قرار دهید تا عرق روی آن خشک شود.

اگر لباس ورزشی خیس عرق را داخل ساک ورزشی خود بگذارید و مدت طولانی داخل آن نگه دارید بوی عرق به سختی از بین خواهد رفت، بلافاصله پس از رسیدن به منزل لباس‌ ها را در معرض جریان هوا قرار دهید تا بو نگیرند.

معمولاً جنس لباس های ورزشی به گونه ای است که چروک نمی شود. از طرفی لباس ورزشی مدام با عرق تن و زمین سالن های ورزشی در تماس بوده که موجب آلودگی لباس و در خطر افتادن سلامت پوست بدن خواهد شد.

بنابراین اگر از تمرین برگشته اید و حوصله شستن لباس هایتان را ندارید و قرار است بیشتر از ۲ ساعت تا شستن لباس های ورزشی وقفه بیفتد، آن ها را از ساک خارج و به چوب لباسی حمام آویزان کنید.

این کار از تجمع آلودگی های باکتریایی و قارچی در لباس ورزشی، ایجاد حساسیت پوستی در بدن و بو گرفتن لباس ورزشی پیشگیری می کند.

به هیچ وجه داخل کمد لباس ها، لباس ورزشی آلوده را قرار ندهید، روی تختخواب نیندازید و کنار لباس های دیگر روی چوب لباسی آویزان نکنید.

زیرا باعث انتقال بو و آلودگی ها به سایر لباس هایتان خواهد شد.

 

نکته آخر در مورد  نحوه شستشوی لباس های ورزشی

تا جایی که ممکن است از اتو کردن لباس خودداری کنید و سعی کنید با گذاشتن لباس ورزشی دربین یک شی صاف، چروک لباس ورزشی را از بین ببرید.

در شرایط حساس لباس خود را اتو کنید و حتماً یک پارچه نخی نسبتاً ضخیم مانند شال یا روسری بانوان روی لباس پهن کنید تا از تماس مستقیم حرارت سطح اتو به لباس جلوگیری شود، چرا که حرارت مستقیم باعث آسیب زدن به شماره و تگ لباس می شود.

سخن پایانی

لباس ورزشی از آنجایی که برای کار خاصی به اسم ورزش کردن استفاده می شود نحوۀ شست و شوی مخصوص به خود است به همین منظور باید هنگامی که قصد شست و شوی آن را در سر داردی نکات و مواردی را رعایت کنید. در این مقاله سعی شد تا اطلاعاتی درباره شست و شوی  لباس ورزشی زنانه و شست و شوی لباس ورزشی مردانه در خدمت شما همراهان گرامی قرار دهیم.

سوالات متداول

آیا می توان لباس ورزشی را نشسته مجدداً استفاده کرد؟

خیر، پس از هر تمرین و ورزش سنگین باید آن را بشویید.

آیا لباس ورزشی را می توان با پودر لباس شویی معمولی شست؟

خیر، از آنجایی که این مواد شوینده برای لباس های پنبه ای تولید شده اند باید مواد شویندۀ مناسب لباس ورزشی را انتخاب کنید.

آیا شست و شو می تواند عمر لباس ورزشی را کوتاه کند؟

شست و شوی صحیح نمی تواند باعث کوتاه شدن عمر آن بشود به شرط آن که تمامی نکات بالا را رعایت کنید.

آیا لباس ورزشی را می تواند چند ساعت پس از ورزش شست؟

بله، در صورتی که قصد چنین کاری دارید بهتر است به طور جداگانه لباس ورزشی را در حمام بگذارید تا خشک شود و سر فرصت آن را بشویید.

آیا بر روی تگ های لباس ورزشی نحوه شست و شو ذکر شده؟

بله، بر روی تگ های لباس ورزشی نحوۀ شست و شو هر لباس ورزش قید شده است.